"Polonez pod gołym niebem" - Kornel Szlegla źrodlo. Władysław Łozinski "Życie w dawnych wiekach" |
Informacje historyczne o poczatkach baletu w Polsce sa bardzo ubogie. O ile zalozymy, ze mowimy o widowiskach zawierajacych w calosci lub we fragmencie wstawki choreograficzne, to znajdziemy w ksiazce K.W. Wojcickiego "Teatr starozytny w Polsce" (1841) informacje iz na poczatku XV wieku "byly juz teatra w Polsce", poniewaz "ustawy synodu z roku 1420 zakazuja duchowienstwu uczeszczania na tance i widowiska publiczne"
Wiek XVI przynosi zaciesnienie Polskich stosunkow obyczajowych i kulturalnych z zachodnia Europa. Za panowania Zygmunta II (1548-1572) dwor i strefy magnackie ulegaja wplywom wloskim. Wtedy powstaja pierwsze widowiska zwane "maszkarami". Maszkary organizowane sa z okazji roznych uroczystosci glownie na Krakowskim Rynku. Uczestnicy zabawy, najczesciej magnaci, poprzebierani w stroje odpowiednie do tresci przedstawienia jada powozami. Trescia tych widowisk najczesciej byly epizody z mitologii. Kobiety nie wystepuja, ich udzial jest zabroniony, role kobiece kreuja mlodzi chlopcy. Maszkary gromadzily tlumy widzow.
Tradycja Maszkar jest kontynowana przez krola Zygmunta III. Jednym z najslynniejszych widowisk tamtych czasow jest zabawa urzadzona z okazji slubu Zygmunta III z Anna Austriaczka w roku 1592.
Maszkary |
Dalszy rozwoj sztuki wloskiej na dworze krolewskim mial miejsce po podrozy do Wloch, mlodego krolewicza Wladyslawa, syna Zygmunta III, w latach 1624-1625. Krolewicz poznal teatr operowy, balet i komedie dell'arte. Bywal za kulisami teatrow i poznawal zasady ich funkcjonowania. Wladyslaw oczarowany opera Cacciniego pt. "La liberazione di Ruggiero" wg libretta Saracinellego polecil przetlumaczyc je na jezyk polski. Byl to drogowskaz i wzor dla przyszlego teatru za panowania Wladyslawa IV.
Zygmunt III byl ogromnym wielbicielem muzyki, z jego polecenia w roku 1596 sprowadzono z Wloch wielu wybitnych muzykow.
W 1632 roku tron obejmuje Wladyslaw IV, ktory zaczyna realizowac to co w mlodosci widzial we Wloszech. Do Polski przyjezdza ksiadz Wirgiliusz Puccitelli, uzdolniony spiewak, ktory z czasem staje sie nie tylko pierwszym tenorem ale rowniez librecista, rezyserem i kierownikiem teatru Wladyslawa IV.
Wladyslaw IV w latach 1634-1648 tworzy, sprowadzonej przez siebie operze wloskiej jak najlepsze warunki do pracy, nie baczac na koszty. W tamtym czasie najpilniejsza wydawala sie kwestia brak sal teatralnych pozwalajacych na regularne przedstawienia. Dlatego zaproszony przez krola inzynier B.Bolzoni zaczyna budowac pierwsze teatry z drewna. W roku 1639 taki teatr powstaje na dziedzincu zamku w Wilnie, w 1645 r. w Gdansku, w 1648r. w Krakowie. Jednak najwazniejsze bylo zbudowanie pierwszej w Polsce sali teatralnej na zamku Krolewskim w Warszawie. Sala znajdowala sie na pierwszym pietrze. Scena byla gleboka i miala dwa poziomy (pietra) - dolne, bardzo obszerne byla to wlasciwa scena ze skaplikowana maszyneria, na ktorej mozna bylo przesuwac ogromne dekoracje: palace, swiatynie, rydwany, parady zwiarzat... Tworca tych urzadzen byl wloski architekt Augustyn Locci. ktory specjalizowal sie w wymyslaniu skomplikowanych urzadzen teatralnych. Gorna scena byla mniejsza i sluzyla bardziej do intermediow. Orkiestra znajdowala sie za scena a chor na gornych galeriach. Bo musimy pamietac, ze przedstawienia tamtych czasow cechowalo bogactwo efektow scenicznych.
Sprowadzona przez Wladyslawa IV z Wloch, trupa teatralna oprocz oper i komedii dell"arte wystawiala rowniez balety tzw. divertimenta baletowe. Bywaly one czesto polaczone z balami dworskimi, na ktorych tanczyl krol ( krol slyna z zamilowania do tanca) i zaproszeni goscie jak rowniez bardzo czesto tancerki baletu.
W Polsce w wieku XVII i XVIII kochano balet, niestety do naszych czasow prztrwalo bardzo malo informacji na temat wystawianych wtedy tancow i muzyki do jakiej byly wykonywane takie przedstawienia jak np. "La Prigion d'Amore", "L'Africa supplicante" czy "La Maga sdegnata".
Jednak co ciekawe Wladyslaw IV bardzo dbal o pozoim artystow, pragnal posiadac artystow wyksztalconych a co uwczesnie wcale nie bylo latwo. W roku 1638 odbyla sie specjalna wyprawa majaca na celu zwerbowanie nowych artystow do przebywajacego w Polsce zespolu. Polscy agenci z wielkim trudem werbowali spiewakow, komediantow, tancerzy poddajac ich wczesniej specjalnym egzaminom - castingom jak bysmy to dzis powiedzieli. Tancerze ktory przybywali z Wloch, ksztalceni byli we wloskich szkolach przez wloskich nauczycieli. Mamy wiek XVII a pamietac nalezy, ze w wieku XVI objawili sie dwaj slynni choreografowie: Negri i Carosa, ktorzy dali podwaliny pod wspolczesna znana nam technike tanca klasycznego. To wlasnie Negri i Carosa jako pierwsi ustalili i przekazali zasadnicze elementy tanca klasycznego takie jak: battement tendu, frappé, jeté, assemblé, glisssade, entrechats, tours, pojecia en dehors i en dedans. Dlatego mozemy przyjac, ze tancerze, ktorzy przybywali wtedy do polski byli pierwszymi tancerzami ksztalconymi w technice klasycznej.
Niestety smierc Wladyslawa IV przerywa ta swietna passe teatru zagranicznego w Polsce. Za panowania Jana Kazimierza, zebrana wielkim wysilkiem trupa teatralna, ulega stopniowej likwidacji... Coz panuja wtedy trudne czasy wojenne, ktore nie sprzyjaja mysleniu o sztuce i teatrze. W roku 1649 z polski wyjezdza Wirgiliusz Puccitelli.
Ciekawostka jest wystaiony w 1654 roku "Balet Krolewski", w ktorym udzial wzieli pozostajacy jeszcze w stolicy nieliczni artysci trupy krolewskiej. W przedstawieniu tym bierze udzial rowniez przyszla krolowa Marysienka.
Warto nadmienic, ze krolowa pobierala lekcje tanca od wczesnej mlodosci a podczas swojego pobytu w Paryzu w roku 1662 aktywnie doksztalcala sie w zakresie tanca, spiewu i gry na gitarze. Jak przypuszczaja historycy nauki tanca udzielal jej wtedy Charles-Louis Beauchamps.
Portret krolowej Marysienki zdj. muzeum Palacu Krola Jana III w Wilanowie |
Dopiero panowanie krola Jana III przyczynia sie do dalszego rozwoju teatru, dzieje sie tak glownie, jak mozna sie domyslic, za sprawa krolowej Marysienki, ktora na dworze Marii Ludwiki poznala teatr i go polubila. Krolowa by uswietnic widowiska dworskie sprowadzila trupe wloska, ktroa dawala spektakle operetkowe zawierajace elementy baletowe.
August II (1670-1733) jest amatorem i znawca sztuki a przede wszystkim teatru i muzyki. W roku 1697 sprowadza do Polski z Drezna bardzo liczna kapele intrumentalno-wokalna. Krolowi jednak bardzo zalezy na teatrze komediowym, operetkowym i baletowym, dlatego sprowadza z Francji wielki zespol artystow. Zespol przyjezdza w 1700 roku, sklada sie z 60 osob, wsrod nich jest 7 tancerzy i 8 tancerek. Zespol ten pozostaje w Warszawie do maja 1701 roku. Ponownie w roku 1715 zostaje do Polski sprowadzony zespol wloskich artystow wystawiajacych komedie dell'arte. W 1718 roku przyjezdza do Warszawy zespol aktorow i tancerzy francuskich. Co ciekawe do przybylego zespolu francuskiego nalezy znakomity tancerz Louis Dupré. Obecnosc tego nazwiska wyraznie swiadczy o tym, ze repertuar grupy obejmowal spektakle wystawiane wczesniej w Paryzu.
Warto nadmienic, ze zyjacy w latach 1689-1774, Louis Dupré (zwany rowniez Wielkim Dupré by odroznic go od jego brata Jean-Denis) byl glownym pedagogiem paryskiej szkoly tanca a jego uczniami byli miedzy innymi Marie-Anne de Camargo, Gaëtan Vestris, Jean-Georges Noverre. Do zagorzalych jego wielbicieli Wielkiego Dupré zaliczal sie sam Casanova.
Louis Dupré zdj. wikipedia.fr |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz