sobota, listopada 26, 2016

Jak dobrac pointy i nie zwariowac

zdj. ballet diffusion

Pointy - twarde baletki, używane w balecie, przeznaczone do tańca klasycznego. Jezeli zapytamy kogos z czym kojarzy mu sie balet, jego odpowiedz bedzie dotyczyla wlasnie tanca na czubkach palcow. Pointy to jest kwintesencja baletu a wiec i marzenie kazdej tancerki amatorki. Taniec na pointach wyglada pieknie, dajac wrazenie lekkosci z jaka tancerka unosi sie nad ziemia, jednak tak naprawde taniec na pointach wymaga bardzo duzo sily i wysilku. Warto wspomniec, ze osoby ktore nie maja jeszcze odpowiednio przygotowanego ciala ale decyduja sie juz na cwiczenia w pointach, narazaja sie na powazne kontuzje. Druga sprawa to problem zle dobranych point, ktore poczatkujacym dodatkowo utrudniaja nauke. Niestety, kwestia jak dobrac pointy do swoich stop to troche taka wiedza tajemna.  Wlasnie o tym jak dobrac pointy bedzie ten post. Przedstawie w nim krok po kroku jak dopasowac pointy oraz informacje i ciekawostki z pointami zwiazane.



Z czego skladaja sie pointy (zdj.ballet diffusion)


Od czego zaczac poszukiwania point idealnych?

Przy wyborze point najlepiej by bylo je po prostu zmierzyc. Niestety, czasami z roznych powodow nie mozemy kupic point w klepie stacjonarnym i musimy sie ratowac zakupami przez internet. Czasami nawet idac do sklepu stacjonarnego dobrze jest sobie przemyslec czego chcemy szukac bo moze to znacznie ulatwic nasze zakupy. Oczywiscie pamietac trzeba, ze dobor point jest sprawa bardzo indywidualna, gdyz nasze stopy sa tak nie powtarzalne jak nasze linie papilarne. Jednak istnieja pewne wskazowki, ktore moga pomoc w wyborze. 
Przede wszystkim najwazniejsza jest fizjologia naszych stop, z nia nie ma sensu walczyc. Oznacza to, ze jezeli najbardziej podobaja nam sie pointy waskie, smukle przeznaczone dla stop egipskich a nasze stopy sa szerokie i kwadratowe, to za Boga w tych waskich stozkowych pointach nie bedzie nam wygodnie. W efekcie zniechecone z obolalymi stopami rzucimy je w kat. 
Pointy sa bardzo specyficznym obuwiem, to sa chyba jedyne buty ktorych nie kupujemy wedlug naszego gustu. To co nam sie podoba nie maja tu nic do rzeczy, najwazniejsze jest zdrowie i komfort.

Stopy dzielimy na:

- STOPA EGIPSKA czyli paluch jest najwiekszy a pozostale palce kaskadowo sa coraz mniejsze. Takie stopy najczesciej wybieraja box waski do sredniego. Ten typ stop jest najczesciej spotykany posiada go ok 60% populacji

- STOPA CHLOPSKA zwana rowniez stopa rzymska lub Giselle - gdzie 3 lub wiecej palcow jest mniej wiecej rownej dlugosci, a dwa ostatnie palce kaskadowo sa mniejsze. Posiada go ok. 25% populacji. Ten typ stop najczesciej wybierze szerokosc pointy srednia do szerokiej.

- STOPA GRECKA, gdzie drugi paluch jest dluzszy od palucha i ten typ stop posiada ok 15%populacji. Stope grecka dodatkowo dzielimy na stope grecka -zwezana i stope grecka kwadratowa.


- STOPA KWADRATOWA - gdzie wszystkie palce sa mniej wiecej tej samej dlugosci, jest to najlepszy typ stop do tanca w pointach.


Zalezenie do jakiego typu stopy zakwalifikujemy nasza stope od tego bedzie zalezalo jakiego typu box bedziemy dla siebie poszukiwac.



BOX - (nie mam pomyslu jakim polskim slowem zastapic to angielskie okreslenie? Pudelko?) czyli ta czesci pointy w ktora chowaja sie nasze palce i przednia czesc stop. Jej dobre dopasowanie do naszej stopy jest jednym z najwazniejszych kryteriow doboru pointy.


Box tworzy sie z kilku warstw juty, papieru czasami jest to nawet papier gazetowy sklejany w kilka warstw. Podobno po przecieciu point marki Freed of London w boxach mozna czasem znalezc angielskie dzienniki. Wewnetrzna warstwa to najczesciej bawelna, choc sa producenci np. Merlet, ktorzy uzywaja w swoich pointach specjalnych materialow np mikrofibry. Od wewnatrz na zewnatrz mamy nastepujace warstwy -> bawelna, papier, juta, bibula i satyna.

Dobrze dobrany box daje wystarczajaco duzo miejsca by moc ruszac palcami oraz by ich nie podwijac i nie ugniatac, ale jednoczesnie jest wystarczajaco ciasny by stojac en pointe potrzymywac stope tancerki. Zbyt szeroki box bedzie powodowal ze stopa "wpada" do srodka i caly ciezar jest przeniesiony na najwiekszy paluch co powoduje ból a w dalszej konsekwencji moze doprowadzic do powstania haluxow. Natomiast zbyt waski utrudnia poruszanie palcami co powoduje cierpniecie stop. Zle dobrana szerokosc boxa mozemy poznac rowniez po tym jak uklada sie podeszwa wzgledem stopy. Podeszwa ma za zadanie wpierac stope "en pointe" dlatego os podeszwy i os stopy musza sie pokrywac, jezeli sie mijaja to najpewniej box jest zle dopasowany.


Boxy dzielimy na:

  • zwezane - polecane dla stop egipskich i niektorych stop greckich smuklych
  • lekko zwezane polecane dla stop chlopskich oraz wiekszosci stop w kierunku stop kwadratowych
  • kwadratowe - polecane szerokim stopom kwadratowym.



Dobor point zaleznie od typu stopy: 



I tak to mniej wiecej wyglada, im masz wezsza i smuklejsza stope - szukaj point o zwezanych smuklych boxach. Im twoja stopa jest szersza tym pointy powinny byc szersze a box bardziej kwadratowy. Myk polega na tym ze nie wyszystko na zdjeciach w internecie widac...  Szkoda, ze tak rzadko producenci w opisach point umieszczaja informacje do jakiego typu stop jest przeznaczony dany model.



Rodzaje czubkow: nr 1 box zwezany, czubek okragly, nr 2  box lekko zwezany, czubek elipsa (zrodlo: forum-dansomanie.net)
CZUBEK to jest ta czesc pointy ktora przytrzymuje caly ciezar tancerki "en pointe". 

Niektorzy producenci do czubkow stosowali materialy syntetyczne, ktore mialy za zadanie amortyzowac uderzenia o podloge, ale nie do konca spelnily to zadanie bo utrudnily tancerkom wyczucie podlogi. Obecnie dazy sie do stosowania materialow ktore nie zmniejszaja wrazliwosci a jednoczesnie wyciszaja pointy na scenie. Choc dzis standardem jest stosowanie podlogi z Balatum (linoleum), ktore znacznie tlumi stukot point w stosunku do stosowanych kiedys podlog drewnianych. 

Ksztalt czubka jest zalezny od ksztaltu boxa, waskie pointy przeznaczone do stozkowych stop egipskich maja najczesciej ksztalt  czubka zblizone do okregu, im pointa jest szersza w kierunku kwadratowym tym czubek staje sie bardziej szeroki eliptyczny lub prostokatny. Niektorzy uwazaja ze maly czubek bedzie trudny do utrzymywania rownowagi, w rzeczywistosci nie powinno byc z tym problemu jezeli tylko czubek jest proporcjonalny w stosunku do szerokosci stopy. Bardzo szerokie stopy w poincie o bardzo malym czubku moga czuc sie niestabilnie. Zbyt szeroki/duzy czubek moze sprawiac trudnosci przy wchodzeniu en-pointe. Dlatego dobrze jest zwrocic uwage mierzac po raz pierwszy pointy na to czy czujemy sie stabilnie stojac en pointe.


Wysokosc pomiedzy czubkiem a miejscem gdzie jest widoczny sznureczek to PRZYSZWA, Przecietna wysokosc calej przyszwy to ok 6-7cm (ale np. Bloch Hannah ma 8cm). Jej wysokosc powinnismy dopasowac do dlugosci naszych palcow, przyszwa powinna sie konczyc zaraz za miejscem w ktorym palce "łącza się" ze stopa. 
Zbyt wysoka przyszwa bedzie utrudniać wchodzenie na czubek, sciagajac nas w tyl i powodujac zmecznie sciegien. Zbyt niska nie utrzyma naszej stopy "na czubku", bedzie utrudniala utrzymanie rownowagi i stopa bedzie "przelatywala" przez czubek. Najczesciej stopy z duzym mocnym podbiciem (łukiem) beda potrzebowaly wysokiej przyszwy by czuc sie stabilnie. Wysokiej przyszwy beda potrzebowaly rowniez stopy z dlugimi palcami, innaczej bedzie im nie wygodnie w pointach.

Z boku przyszwy znajduja sie tak zwane skrzydelka. Jezeli masz tendencje do haluxow lub bunionette czyli haluxow przy malych palcach stopy, szukaj takich point ktore maja wysokie skrzydelka. Pointy nie beda sie bolesnie wrzynac w wystajace kostki.

TWARDOSC PODESZWY - sa na ten temat dwie szkoly, jedna mowi ze twarde pointy lepiej wzmacniaja stope bo zmuszaja ja do wiekszego wysilku a druga szkola mowi ze najlepiej wmacniaja miekkie pointy. Osobiscie jestem zwolenniczka drugiej metody, przetestowalam i jedna i druga opcje i zdecydowane zmiany na plus dostrzeglam, od kiedy zaczelam cwiczyc w miekkich plastycznych pointach. Natomiast, bardzo czesto obserwuje dziwny lek osob poczatkujacych, przed miekkimi pointami. Osoby, ktore dopiero zaczynaja cwiczyc w pointach najczesciej wybieraja podeszwy przeznaczone dla tancerek bardzo zaawansowanych albo nawet i zawodowcow. Dlaczego? Potem na lekcjach rozgrywa sie walka o przezycie. Osoba taka, nie jest w stanie nawet wejsc na pelen czubek, balansuje na krawedzi pomiedzy czubkiem a podeszwa, jej stopy nie maja mozliwosci wykonac pracy przy wchodzeniu i schodzeniu z pointy, uwiezione w twardych nie dajacych sie zgiac "kopytkach". Dodatkowo takie balansowanie na zbyt twardych pointach przy slabych miesniach nog i kostek oraz braku techniki znaczaco zwieksza ryzyko kontuzji! Nie bez powodu wszyscy producenci point oferuja dla poczatkujacych miekkie lub bardzo miekkie podeszwy. Dodatkowo bardzo czesto pointy te maja czubki wylozone mieciutkimi gabeczkami co czymi pointy przyjazne stopom prawie jak domowe bambosze (np. Merlet Prelude). Miekkie podeszwy nie oznaczaja wcale, ze te podeszwy to sa takie "flaczki" jak w baletkach tylko to, ze te pointy sa po prostu bardziej elastyczne i poczatkujacym latwiej jest sobie z nimi radzic. Naprawde zaufajmy producentom point, tam siedza ludzie ktorzy na tym zeby zjedli!


Typy wzmocnien podeszwy. Nr 1 i nr 2 wzmocnienia z materialow syntetycznych, nr 3 wzmocnienie z materialu naturalnego o dlugosci 1/2,  nr 4 wzmocnienie z materialu naturalnego o dlugosci 3/4. (zrodlo: forum-dansomanie.net)
RODZAJ PODESZWY zalezny od rodzaju naszego luku (podbicia) oraz naszych umiejetnosci. Producenci point oferuja dlugosci podeszwy - cala, 3/4 i 1/2. Dla osob poczatkujacych polecane sa pointy o pelnej podeszwie. Unikaj tez zbyt krotkiej podeszwy, wiekszosc ludzi potrzebuje wspacia stopy az do piety a nawet wyzej. Zbyt krotka podeszwa nie zapewni odpowiedniego wsparcia. 


Obecnie produkcja point to pomieszanie metod tradycyjnych z nowoczesna technologia. Dawno temu producenci jako wzmocnienia point uzywali nawet stalowych pretow, ktore jednak okazywaly sie zbyt twarde, nie pozwalaly na prace stop i byly niekomfortowe dla tancerek. Kilka - kilkanascie lat temu marka Sansha eksperymentowala z umieszczaniem bambusowej wymienialnej wkladki. Obecnie jako wypelnienie stosuje sie karton, texton, poliweglan, skore. Poliweglan cechuje sie zdolnoscia powrotu do swoich pierwotnych ksztaltow po odksztalceniach. 
Czy wiesz, ze... najwieksza i najbardziej strzezona tajemnica kazdej z firm produkujacych pointy jest ... klej ktorym pointy sa klejone, jest to mieszanka okreslonych zywic o specyficznych dla danej marki wlasciwosciach. 
(wiecej o nowoczesnych technologiach wykorzystywanych przy produkcji point przeczytasz -> Tu i  Tu )



ZAPIETKI- mierzac pointy po raz pierwszy nalezy zwrocic uwage, czy stojac en pointe nie mamy za duzo miejsca z tylu. Idealnie jest by zostalo tyle materialu aby dalo sie go delikatnie schwycic palcami czyli nie wiecej niz 0,5 cm. Jezeli mozemy pomiedzy piete a pointe wlozyc palec oznacza to, ze potrzebny jest mniejszy rozmiar point. Jest jeszcze druga kwesta dotyczaca tego miejsca - pointy roznia sie miedzy soba wysokoscia zapietek, moga byc niskie, srednie i wysokie. Idealnie by bylo by zapietki ladnie sie komponowaly z nasza pieta kiedy stoimy en pointe by nie tworzyly sie z tylu nieestetyczne marszczenia. Niestety w praktyce jest to dosc trudne do dopasowania. Zarowno w przypadku gdy material brzydko odstaje lub kiedy materialu nam brakuje i pointa za nisko nachodzi na piete, mozna doszyc gumki ktore troche ratuja sytuacje lub poszukac innego modelu by lepiej i pewniej czuc sie w pointach nie majac wrazenia, ze zaraz nam sie zsuna ze stopy. 


Za duzy rozmiar pointy (zrodlo: Christine Jeamin "Chaussons de pointes"wyd.2007)
TRWALOSC- Spotkalam sie z opinia, ze kupuje sie twardsze pointy zeby starczyly na dluzej i nie trzeba ich bylo ciagle wydawac pieniedzy na nowe. Przecietnie producenci projektuja je na ok 20h tanca.  Zakladam, ze jestesmy amatorami i zajecia w pointach mamy 2-3 razy w tyg wiec mamy je na nogach nie wiecej niz 3 godziny tygodniowo a czasem i mniej. Profesjonalisci to juz inna historia, uczniowie szkol baletowych srednio zuzywaja 1-3 pary point tygodniowo a solistka w teatrze nawet do 60 par miesiecznie! Jednak w naszej sytuacji naprawde nie ma wiekszego sensu az tak przejmowac sie trwaloscia point bo nawet jak kupimy je z miekka podeszwa to i tak starcza nam na wystarczajaco dlugi czas. Przy okazji pozwola nam na cieszenie sie ze poczynionych postepow w opanowaniu wcale nie latwej techniki. Gdzie przy twardych pointach takie postepy raczej trudno bedzie nam dostrzec. Skoro juz na te zajecia baletowe przychodzimy i najczesciej za nie placimy to wyniesmy z tych lekcji maksymalnie jak najwiecej. 
Jednoczesnie uwaga ktora dotyczy osob ktorym stopy jeszcze rosna - nigdy nie kupujemy point "na wyrost", grozi to kontuzja i deformacja stop.

Demi-plie w pierwszej pozycji i prawidlowo dobrane pointy. (zrodlo: Christine Jeannin "Chaussons de pointes"2007)




Podsumujmy:

1. Okresl jaki jest rodzaj twojej stopy.

2. Poszukaj odpowiedniego boxu
3. Jestes na poczatku swojej "pointowej" drogi? Szukaj modeli z miekka podeszwa.
4. Mierzymy:
-> Ubierz swoje wybrane wkladki ochronne na palce i ew rajstopy jezeli w nich cwiczysz.
-> Przymierz pointy.
-> Stan w pierwszej zrob demi-plie gdzie sa twoje palce? Mozesz nimi swobodnie poruszac, nie sa podkurczone? Palce nie dotykaja czubka? Przyszwa nie odstaje ale tez nie cisnie? Znaczy ze pointy sa dobrze dobrane. 
-> Stan en pointe. co dzieje sie z tylu? Jak uklada sie material na zapietce? Mozesz go schwycic czy nie? Wlozyc palec? 
-> Jak uklada sie podeszwa wzgledem twojej stopy? 
-> Jak czujesz sie stojac en pointe? Czubek jest stabilny? 



Jezeli przymiarka przebiegla pozytywnie oznacza to, ze dobrze wybralas swoje pointy. Widzimy sie przy drazku :)


Zerknij rowniez tu -> Jak dobrac pointy i nie zwariowac 2






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Ballet Diffusion , Blogger